25.03.2021

PIT - informacje dla emerytów i rencistów

PIT - informacje dla emerytów i rencistów

W tym roku ZUS nie rozliczy emerytom nadpłaty podatku. W tym roku część emerytów czekają zmiany: wszyscy ci, którym z rozliczenia podatku za 2020 r. wynika nadpłata, nie zostaną już – tak jak do tej pory – rozliczeni przez ZUS.

Zamiast PIT-40A takie osoby otrzymają w tym roku PIT-11A.


Osoby, które otrzymają z organu rentowego PIT-11A, mogą:

  • złożyć samodzielnie zeznanie roczne, albo
  • nic nie robić do 30 kwietnia - wtedy zostanie zaakceptowane zeznanie PIT-37 za 2020 r., automatycznie wygenerowane w usłudze Twój e-PIT

Jeśli senior w ubiegłym roku otrzymał PIT-40A i przekazał 1% swojego podatku wybranej organizacji pożytku publicznego wypełniając jedynie oświadczenie PIT-OP, ta sama organizacja otrzyma automatycznie 1% jego podatku również w tym roku.
Jeśli jednak chciałby zmienić swój wybór (a otrzymał w tym roku PIT-11A) – będzie musiał złożyć do urzędu skarbowego zeznanie PIT-37. Z formularza PIT-OP mogą bowiem skorzystać tylko ci, którzy otrzymali od ZUS-u PIT-40A.
Zwrot nadpłaty podatku trwa do 45. dni, jeśli zeznanie zostanie automatycznie zaakceptowane albo złożone elektronicznie - najłatwiej w usłudze twój e-PIT, dostępnej w serwisie e-Urząd Skarbowy na podatki.gov.pl.
W przypadku zeznań papierowych termin zwrotu wynosi do 3. miesięcy.

Osoby, które otrzymały PIT-40A nie muszą rozliczać PIT, o ile nie osiągnęły w ubiegłym roku przychodów z innych źródeł i nie korzystają z ulg i odliczeń. W przeciwnym wypadku powinny do 30 kwietnia złożyć odpowiednie zeznanie roczne.


Twój e-PIT – najszybsza i najprostsza forma rozliczenia
Krajowa Administracja Skarbowa przygotowała podatnikom ich zeznania roczne na podstawie posiadanych przez siebie danych. Logowanie do usługi odbywa się przez e-Urząd Skarbowy, na stronie https://www.podatki.gov.pl.
Dostępne będzie również oświadczenie o przekazaniu 1% podatku organizacji pożytku publicznego czyli PIT - OP.

e-Urząd Skarbowy
Od 1 lutego 2021 r. na stronie https://podatki.gov.pl działa e-Urząd Skarbowy: nowy serwis elektroniczny Krajowej Administracji Skarbowej. Umożliwia on nie tylko elektroniczne rozliczenie PIT, ale też szybkie i wygodne załatwienie innych spraw podatkowych, bez konieczności wizyty w urzędzie skarbowym, na poczcie czy w banku.

Jak przekazać 1% swojego podatku na rzecz OPP
Jeśli podatnik przekazał swój 1% podatku wybranej OPP w ubiegłym roku i chce, aby również w tym roku jego wpłatę otrzymała ta sama organizacja, nie musi nic robić.
Emeryci i renciści, którzy otrzymali jeden PIT-40A nie będą musieli nic robić.
Jeśli podatnik otrzymał PIT-11A, to dane wybranego rok wcześniej OPP zostaną automatycznie przeniesione do nowego zeznania w usłudze Twój e-PIT. Takie zeznanie zostanie automatycznie zatwierdzone z dniem 30 kwietnia 2021 r.
Jeżeli natomiast podatnik chce przekazać 1% podatku na rzecz innej OPP niż rok wcześniej, musi złożyć PIT-OP lub zeznanie podatkowe.

Zwrot nadpłaty

Jeżeli z zeznania wynika nadpłata, to jej zwrot można otrzymać na trzy sposoby:

  • przelewem bankowym – jest to najkorzystniejsza i najszybsza forma otrzymania zwrotu nadpłaty. Jeśli podatnik nie wskazał w urzędzie skarbowym numeru osobistego rachunku bankowego lub wskazany numer jest nieaktualny należy wypełnić część „N” zeznania albo złożyć ze swoim zeznaniem podatkowym formularz aktualizacyjny ZAP-3 lub NIP-7. Jeżeli numer rachunku wskazany w latach wcześniejszych pozostaje nadal aktualny, nie zachodzi konieczność składania formularza aktualizującego ani wypełniania części „N” zeznania;
  • przekazem pocztowym – w przypadku, gdy rachunek bankowy nie został zgłoszony w urzędzie. Nadpłata zwracana przekazem pocztowym jest pomniejszana o koszty jej zwrotu;
  • w kasie - istnieje też możliwość zażądania zwrotu podatku w kasie. Należy to zaznaczyć w zeznaniu PIT-37 /pozycja 136/. Należy pamiętać, że od 1 stycznia 2021 r. zniesiona została obsługa kasowa w urzędach skarbowych. Świadczenie usługi kasowej w 2021 r. zostało przeniesione do 15 wybranych urzędów pocztowych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.

Ze względu na sytuację epidemiczną do urzędu umawiajmy się tylko, jeśli jest to niezbędne, a wizytę zarezerwujmy przez internet lub telefonicznie. Dzięki temu unikniemy niepotrzebnego czekania w kolejce i zadbamy o bezpieczeństwo swoje i pracowników urzędów.

Informacje na podstawie danych otrzymanych z Urzędu Skarbowego w Piszu.

Więcej informacji dostępnych na stronie internetowej Ministerstwa Finansów – Krajowej Administracji Skarbowej https://www.gov.pl/web/kas/rozliczenie-pit--informacja-dla-emerytow-i-re...

Grafika: Ministerstwo Finansów – Krajowa Administracja Skarbowa

Pozostałe aktualności

70 Sesja Rady Powiatu Pisz
19.04.2024

70 Sesja Rady Powiatu Pisz

VII Akcja Sprzątania Dna Pisy
16.04.2024

VII Akcja Sprzątania Dna Pisy

Przebudowa drogi powiatowej Nr 1696 Nw miejscowości Tuchlin
16.04.2024

Kwiecień na drogach powiatu piskiego

Ostrzeżenie meteorologiczne – silny wiatr
16.04.2024

Ostrzeżenie meteorologiczne – silny wiatr